MenjadiTrader

Sebuah Blog Mengenai Perjalanan Seorang Pedagang Matawang Online

LightBlog

Selasa, 13 Februari 2007

Apa Itu CandleStick?

Dah lama jugak aku tak menulis blog forex aku ni. Payah betul bila kita tahu macam-macam benda ni, fikiran pun dah tak fokus. Apa pun, kali ni aku nak ulangkaji balik la apa yang aku dah belajar tentang dunia Forex ni. Dah alang-alang ulangkaji, aku ingat aku nak share la dengan pembaca-pembaca kalian tentang apa yang aku dah tahu ni. Benda yang bagus ni, kita tak boleh kedekut nak share, betul tak?

Okay, kiter teruskan dengan ulangkaji kiter. Kalau kita ikut buku-buku teks, dia akan start daripada basic dulu lepas tu baru further ke bahagian yang lebih advance. Memang betul pun methodology buku-buku teks tu, takkan nak belajar benda advance tapi benda basic tak tahu kan? Tapi bagi aku la kan, lagi bagus kalau kiter start dengan benda basic dan kiter teruskan dengan benda-benda praktikal. Benda-benda advance tu kiter tinggalkan dulu la, bukannya kiter boleh dapat PHD pun kalau kiter master semua. Pulak tu, berapa peratus jer pun orang yang ada PHD, Masters semua tu? Betul tak?

Baiklah, kiter teruskan pelajaran kiter. Ini gambar candlestick yang aku curi daripada BabyPips (hehe..):

Waktu aku mula-mula tengok candlestick ni, aku tanya "Apa kejadahnya benda alah ni?". Kemudian aku tengok pulak aku punya Forex software aku:

Marketiva Forex Software yang aku pakai

Aku guna Marketiva ni sebab software ni jer yang aku rasa paling senang. Tapi mula aku pakai dulu, aku pening jugak tengok benda alah candlestick ni. Tapi dah tiap-tiap hari tengok, dah jadi biasa la. Jadi kepada yang baru belajar forex tu, jangan la risau k? Rileks..

Akhir sekali, ada orang dah buat video rupanya kat YouTube yang citer pasal Candlestick ni. Masalahnya, dia citer dalam English. Kepada yang kureng sikit English ni, belajar-belajar la bukak kamus English ni. Tapi takkan la tak paham kut? Hari-hari tengok citer orang putih semua tu, kalau tak paham, aku tak tahu la nak cakap apa kan? Apa pun, ni dia video nyer:


Okaylah, aku ingin mengucapkan Selamat Mengulangkaji la kepada diri aku dan juga orang-orang lain. Sekian..

Tiada ulasan:

Tag

2014 (59) 2015 (33) 2016 (27) 2017 (21) 2018 (13) 2013 (11) 2007 (7) 2019 (6) 2020 (4) 2008 (3) 2006 (1) 2021 (1)