MenjadiTrader

Sebuah Blog Mengenai Perjalanan Seorang Pedagang Matawang Online

LightBlog

Sabtu, 4 Oktober 2008

Pengalaman Trading Live Di Hari Raya 2008

Aku tahun ni raya agak hambar sikit sebab family aku terkena jangkitan demam. Aku bernasib baik tak kena walaupun aku duk terperap je kat rumah ni. Aku tak keluar mana pun beraya lagi ni sebab mengabdikan diri study secara intensif forex ni memandangkan raya tahun ni jatuh pada hari bekerja. Time kerja aku tak berapa sempat nak study forex ni sebab ada tugasan lain kan. Hari raya ke-2 yang lepas merupakan masa aku trade live kat forex ni. Berbekalkan USD200 yang aku hutang daripada kredit kad dan setelah berhari-hari sejak minggu lepas duk buat kajian, aku dgn berdebarnya trade. Arghh...aku kerugian 50 pips stop loss!!! Malam tu jugak aku pasang strategi utk cover sekurang-kurangnya setengah daripada kerugian. Keesokan paginya, aku dah cover separuh...fuhh...lega!!

Hari raya ke-3, ada news penting dan besar pulak tuh. Aku rasa aku start trading live ni wrong timing la. Patutnya aku dah start awal dulu, ni aku start time saat-saat dunia tengah mengalami keruduman ekonomi yang tak disangka-sangka. Tapi takper, mungkin ada hikmah disebalik semua ini. Yang bestnya, malam tadi ada pulak training conference yang live di sponsor khas oleh FXStreet.com yang mana speakernya adalah orang yang mengendalikan FX Boot Camp. Aku dah lama mengikuti FX Boot Camp ni kat YouTube walaupun aku tak paham sangat banyak benda yang dia cerita dalam video tu, tapi aku try jugak la. Ni video aku amik guna handphone kamera aku bukti yang aku hadir kat web conference tu malam tadi:



Time tengah training tu, speaker tu ajar live lagi bila nak masuk entry. Aku mulanya blur gak, pastuh aku tengok orang lain dah ada yang dah profit. Aku pun masuk jer la try tgk. Agak lambat sikit la, entry point aku masuk 1.3821 pastuh exit entry aku 1.3761. Berdebar jugak la time dah masuk entry ni. Duduk sorang-sorang dalam air-cond pun boleh berpeluh. Market time aku exit tu boleh pergi bawah lagi tapi aku tak nak jadi tamak kang rugi. So overall, aku dapat 60 pips. Okay la kan?



Walaupun profit aku takde la banyak sangat sebab nak cover lost, tapi at least usaha aku ni ada jugak la membawa hasil.



Sekarang ni nak study lagi dan cuba lagi next week. Hari ni dan esok aku nak relaks jalan-jalan beraya. Siapa kata nak carik duit guna Forex ni senang..Mmmm...

Tiada ulasan:

Tag

2014 (59) 2015 (33) 2016 (27) 2017 (21) 2018 (13) 2013 (11) 2007 (7) 2019 (6) 2020 (4) 2008 (3) 2006 (1) 2021 (1)