MenjadiTrader

Sebuah Blog Mengenai Perjalanan Seorang Pedagang Matawang Online

LightBlog

Ahad, 15 November 2015

Nov 2015: 2 Minggu Sahaja Lagi Tinggal

Tiba-tiba rajin pulak aku nak menulis update blog ni. Sedar tak sedar dah 2 tahun dah rupanya sejak aku pergi kelas Forex dengan LiteForex pada tahun 2013. Cepat betul masa berlalu. Nak kata aku dah berjaya dalam forex ni, aku pun tak tahu nak cakap macam mana. Cuma yang aku pasti, sememangnya masa banyak mengajar aku dalam proses belajar pasal trading Forex ni dan aku sebenarnya dah pun berjaya mengawal diri aku sendiri daripada overtrade, revenge trade dan gamble trade yang selalunya ramai trader aku tengok masih lagi gagal mengawalnya walaupun dah bertahun-tahun trading. Ada jugak aku pernah jugak aku terfikir nak trade benda lain contoh macam saham dan komoditi tapi yang tu memerlukan masa dan kos lain pulak nak belajar jadinya ada baiknya aku fokus jer buat apa yang aku tahu jer dulu sampailah ianya menjadi satu rutin yang menguntungkan.

Seminggu selepas NFP, aku banyak ambil risiko sikit sebab aku jangkakan yang pasaran akan mengubah arah sedikit. Jadinya inilah hasilnya:

Graf akaun MenjadiTrader PAMM 144842 MQL5 setakat 15 November 2015
Nampak macam hebat kan? Tapi sebenarnya masih ada lagi floating negatif sebenarnya yang aku tengah cuba kawal. Entri tu sebenarnya daripada trading setup bulan 10 lagi yang aku tak letak stop loss. Mujur kesemua entri aku dah kira siap2 berapa margin level yang boleh ditampung sebab akaun PAMM ni leverage 1:200 jer. Aku sebenarnya suka leverage tinggi2 sebab best boleh maximize kan lot tapi bab emosi la pulak yang tak tahan nanti. Apa pun, overall 10% untuk tahun ni kira dah okay dah pada aku berbanding dengan 7% yang ASB bagi kebiasaannya setiap tahun. Tinggal aku jer la modal takut nak letak..wakakaka..

Okaylah..sehingga update yang berikutnya pulak.

Tiada ulasan:

Tag

2014 (59) 2015 (33) 2016 (27) 2017 (21) 2018 (13) 2013 (11) 2007 (7) 2019 (6) 2020 (4) 2008 (3) 2006 (1) 2021 (1)