MenjadiTrader

Sebuah Blog Mengenai Perjalanan Seorang Pedagang Matawang Online

LightBlog

Ahad, 10 Ogos 2014

Update Trade Minggu Pertama & Ke-2 Ogos 2014

Dah lama betul tak dapat minggu yang agak tinggi nilai profit macam minggu pertama & ke-2 bulan Ogos ni. Berikut adalah keputusan tradenya:

Akaun PAMM MenjadiTrader 144842
Minggu pertama memang iaitu 1 Ogos tu adalah hari NFP, memang dah lama NFP takde aksi yang gila dan memang takde pun Jumaat lepas. Tapi aku still trade pada hari Jumaat tu dan floating sampai ke hari Isnin baru close. Masih lagi mengekalkan rekod tanpa loss. Aku tengah cuba bayangkan, kalau la akaun aku ni memang betul-betul ada USD25,000 minggu pertama ni sahaja aku dah ada profit sebanyak lebih kurang RM1,200 yang aku boleh withdraw. Malangnya USD25k ni cuma virtual jer, cagaran aku letak cumalah USD200 jadinya berapa dollar jer pun aku untung. Kalau aku ada modal sebanyak USD25,000 yang real punya memang aku dah boleh bayangkan diri aku jadi full time trader dah pun, tak perlu nak jadi part time trader nak kena bahagikan masa nak buat kerja ofis lepas tu nak ke sana ke sini bagai.

Apa pun, minggu ni satu perkara yang paling mencabar telah berlaku. Laptop Lenovo T400 yang aku beli second hand dengan harga RM450 yang aku dah guna hampir 10 bulan yang lepas untuk tujuan kerja ofis dan juga trading ni akhirnya menunjukkan tanda-tanda jangka hayatnya akan berakhir tidak lama lagi. Sebagai seorang pekerja ofis dalam bidang teknologi maklumat (IT), laptop dan komputer adalah satu alat yang tidak boleh lekang daripada hidup aku jadinya kalau laptop rosak merupakan satu perkara yang akan mendatangkan masalah besar kepada aku. Sebagai seorang trader pulak, meskipun aku boleh guna tablet atau handphone Android untuk membuat trade, satu kelemahan bila trade akaun PAMM ni adalah perlu menggunakan MT4 di Windows baru boleh execute entri trading, guna Android tak boleh. Disebabkan oleh laptop rosak ni aku ambil keputusan tak buat sebarang setup trade entri pada hari Jumaat.

Untuk mengatasi masalah ini, aku terpaksa membeli sebuah laptop baru dan aku dah beli dah pun, sebuah laptop/tablet hybrid ASUS Transformer T100. Walaupun saiznya kecik berbanding Lenovo T400 ni, hanya laptop ni jer yang aku mampu beli buat masa ni. Banyak benda nak kena setup bila guna laptop baru ni. Harapnya laptop ni akan lebih tahan lama la.

Okaylah, trade tetap akan diteruskan. Inilah antara skill yang aku nampak boleh bawa sehingga ke usia tua nanti..huhu..

Tiada ulasan:

Tag

2014 (59) 2015 (33) 2016 (27) 2017 (21) 2018 (13) 2013 (11) 2007 (7) 2019 (6) 2020 (4) 2008 (3) 2006 (1) 2021 (1)