MenjadiTrader

Sebuah Blog Mengenai Perjalanan Seorang Pedagang Matawang Online

LightBlog

Sabtu, 2 Ogos 2014

Keputusan Penuh Akaun MenjadiTrader 144842 Bulan July 2014

Seperti bulan-bulan sebelum ini, berikut adalah keputusan penuh bagi trading bagi bulan Julai 2014:

Akaun PAMM MenjadiTrader 144842
Info yang sama seperti yang aku tunjukkan pada bulan sebelum ini:

  • Jumlah trading setup untuk EUR/USD - 8
  • Jumlah trading setup untuk GBP/USD - 12
  • Keseluruhan jumlah trading setup - 20
  • Trading setup yang kena stop loss - 0
  • Lot permulaan 0.4, lot paling besar 2.5
Alhamdulillah, bulan Julai merupakan antara rekod trading paling cemerlang dengan risiko yang sama. Antara kunci kejayaan kecil ni adalah sentiasa berwaspada terhadap sentimen pasangan matawang EUR/USD dan GBP/USD melalui analisis daripada pakar-pakar penganalisa sama ada melalui blog dan juga twitter. Lebih 2 minggu kedua-dua matawang ini mengalami pergerakan bearish yang sangat ketara. Trade setup aku berjaya mengutip beberapa post retracement dan close trade sama ada harian atau beberapa hari kemudian. 28 dan 29 Julai adalah Hari Raya Aidilfitri jadinya aku buat keputusan untuk tidak membuat sebarang trade setup pada waktu itu memandangkan aku memang sangat jarang bukak pun laptop aku sepanjang minggu hari raya ni. Hasil trade berjaya mendapatkan 3.54% berbanding bulan lepas cuma 1.87%. Proses recovery pun dah semakin hampir mencapai matlamat.

Agak malang buat rakan EA partner aku yang menggunakan teknik martingale, memandangkan teknik ini memerlukan lot yang bersaiz dua kali ganda setiap kali retracement (dalam kes ini entri buy dengan saiz lot 0.5, 1, 2, 4, 8, 16, 32 dan terakhir 64 - lot 128 tak boleh masuk dah), kesemua entri ini dah pun masuk menyebabkan floating negatif yang agak tinggi dan margin level sekarang ni dah kurang daripada 200%. Kalau dah cecah bawah daripada 100%, berkemungkinan margin call akan berlaku dan seterusnya stop out akan trigger menyebabkan akaun investment aku yang berjumlah sebanyak USD80 akan hilang separuh. Tu belum masuk akaun investment investor yang lain-lain lagi berjumlah ribuan USD. Drawdown level sekarang ni dah mencecah -35%.


Entri baru dah tak boleh buka sebab margin level tak cukup (leverage cuma 1:200 sahaja) dan sekarang ni cuma boleh berharap minggu depan market pasangan matawang GBP/USD akan retrace ke atas semula. Apa pun, itulah realiti dan risiko dalam berdagang matawang ni jadinya kalau akaun investment aku loss jadinya aku terpaksa la terima dengan hati yang terpaksa.

Sedih tu sedih jugak la tapi macam mana pun sementara bulan Syawal yang mulia ini, aku ingin mengucapkan kepada semua pembaca blog aku ni (aku tak kenal sapa pun sebenarnya pembaca aku ni..haha) Selamat Hari Raya Aidilfitri dan Maaf Zahir dan Batin!


Tiada ulasan:

Tag

2014 (59) 2015 (33) 2016 (27) 2017 (21) 2018 (13) 2013 (11) 2007 (7) 2019 (6) 2020 (4) 2008 (3) 2006 (1) 2021 (1)