MenjadiTrader

Sebuah Blog Mengenai Perjalanan Seorang Pedagang Matawang Online

LightBlog

Sabtu, 12 Disember 2015

Dec 2015: Plan Tidak Menjadi

Aku sebenarnya ada benda lain yang aku tengah buat selain daripada duk main trading forex ni. Profit yang boleh dapat sebenarnya jauh lagi banyak daripada trading forex ni tapi kalau nak tahu apa benda, aku tak boleh share kat sini, kena la jumpa aku face to face. Trading forex ni aku buat macam aku main game jer sekarang ni sebab tak larat la nak beremosi trading forex ni.

Oh yer, sebenarnya cara yang paling pantas nak berjaya dalam sesuatu bidang adalah dengan mencari mentor. Dulu aku ada mentor forex trading ni, ntah mana dia hilang aku pun tak tahu. Sebab tu aku cari mentor/coach yang lain. Setakat ni alhamdulillah, perancangan yang mentor aku buat untuk aku telah pun membuahkan hasil. Namun demikian, buat masa ni aku rasa aku belum layak lagi menjadi seorang mentor pun. Kalau setakat nak sharing-sharing tu boleh lah.

Okay, aku nak share apa perkembangan semasa projek PAMM aku ni. Aku sebenarnya sedih gak dengan projek aku ni, dah nak dekat 2 tahun punya projek tapi sorang investor pun tak melekat. Aku macam syok sorang-sorang jer..akaka..

Graf akaun MenjadiTrader PAMM 144842 MQL5 setakat 12 Disember 2015
Jatuh 2% siut minggu lepas sebab ada trade setup aku terkena stop loss. Kali ni aku tak berapa nak emosi sangat la bila kena stop loss tu jadinya aku 'let it go' je la..hahaha..

Graf equiti akaun MenjadiTrader PAMM 144842 MQL5 setakat 12 Disember 2015
Minggu lepas aku nak tunjuk graf ni kat korang, tapi mungkin tak berapa nak nampak. Jadinya minggu ni dah boleh nampak la. Nampak tak garis hijau yang menjunam ke bawah tu? Waktu tu la aku duk beremosi sebab drawdown akaun gila-gila turun. Mujur aku tak ambil tindakan 'cut loss' kalau tak memang dah jatuh teruk dah aku punya profit score.

Citer benda lainlah, minggu lepas aku dihubungi oleh IB HotForex. Sebenarnya aku yang mengada email tanya macam-macam, jadinya IB ni biasalah (aku ni pun IB gak sebenarnya..hahaha) dia cerita la kebaikan broker itu ini macam-macam. Bila aku dah register dan buka akaun semua, sekali tu aku tengok lot saiz akaun tu tak menepati citarasa trading plan aku. Lepas tu pulak, banyak sangat pilihan akaun yang boleh bukak pulak tu. Aku dah jadi pening, terus aku tak nak pikir dah kekonon nak trade kat broker tu...hahaha..

Citer lain, aku baru-baru ni baru aje withdraw komisyen IB. Tak sangka pulak aku ni dah la malas nak promote, harap ke tulis-tulis dalam blog cipisan aku ni jer tapi ada jugak orang yang bertrading di bawah link affiliate aku, besar pulak tu akaun nya (aku rasa besar la kut sebab lot saiz dia boleh tahan..aku pun tak seberani tu nak trade lot besar-besar..hahahaha). Macam best pulak bila ada sikit duit komisyen ni, kadang-kadang aku cakap kat diri aku sendiri "apa la ko ni, ko boleh buat banyak duit komisyen lagi tapi ko ni pemalas!"..hahaha..

Okaylah, tiba-tiba aku rasa macam banyak benda pulak nak cerita tapi aku simpan untuk minggu depan pulak la ye?

Tiada ulasan:

Tag

2014 (59) 2015 (33) 2016 (27) 2017 (21) 2018 (13) 2013 (11) 2007 (7) 2019 (6) 2020 (4) 2008 (3) 2006 (1) 2021 (1)