MenjadiTrader

Sebuah Blog Mengenai Perjalanan Seorang Pedagang Matawang Online

LightBlog

Khamis, 24 Disember 2015

Dec 2015: Musim Cuti Tiba

Menjadi seorang yang hebat adalah impian semua orang, namun begitu bila dah jadi hebat ada harga yang terpaksa dibayar iaitu kita dah bukan jadi seorang yang biasa jadinya kita akan banyak berseorangan. Itulah kehidupan bagi seorang yang hebat. Bukanlah aku nak kata aku ni dah hebat, aku ni orang biasa jer pun dan aku memang tetap nak jadi seorang yang biasa. Pada aku, menjadi seorang yang hebat banyak kekurangan daripada kebaikan daripada perspektif aku buat masa ni la. Mungkin perspektif aku akan berubah di masa akan datang.

Satu perkara yang masih lagi menjadi tabiat aku adalah mencari ilmu-ilmu atau teknik-teknik baru dalam forex trading supaya trading aku akan jadi lebih profitable daripada sekarang. Walaupun sebenarnya aku dah tahu istilah 'high risk=high profit' tapi sebenarnya ada cara 'low risk=high profit' bila kita gabungkan teknik tu dengan masa-masa yang tertentu. Itu yang selalunya dikatakan 'holy grail' atau ilmu mahaguru forex trading yang paling tertinggi. Apa pun, seperti pepatah dalam cerita 'Spiderman The Movie' "With great power comes great responsibilities", apa sahaja tindakan dalam forex trading ni sebenarnya ada sebab dan akibatnya.

Sepanjang 2 minggu lepas, aku masih lagi bertrading. Walaupun dikatakan market tengah slow sebab cuti panjang sempena perayaan krismas dan tahun baru ni, market tetap bergerak jugak.

Graf akaun MenjadiTrader PAMM 144842 MQL5 setakat 24 Disember 2015
Untuk projek PAMM aku yang dah masuk hari yang ke 632 ni, aku masih lagi berjaya kekalkan momentum biru iaitu peratusan positif tapi tak cecah lagi 1% pun. Bila akaun equitinya makin tinggi ni sebenarnya nak mencapai prestasi yang lebih tinggi menjadi semakin susah sebenarnya. Apa pun, aku tetap akan cuba yang terbaik bagi mengekalkan projek aku ni selama yang boleh.

Aku nak share dengan korang semua untuk projek PAMM aku ni ada berapa ramai follower atau subscriber aku di MQL5 (memandangkan signal ni free jer pun) dan daripada mana sepanjang tahun 2014-2015:



MQL5 ni sebenarnya berasal daripada Russia jadinya sememangnya orang Russia la yang paling ramai follow signal aku ni. Malaysia pun rupanya ramai gak. Ada yang negara aku jarang dengar pun ada. Rasanya ni jer la pun kalau nak cerita benda yang aku banggakan pun..hahaha..

Aku ada lagi satu akaun personal yang aku trade di broker XM. Akaun yang ni pulak aku tengah duk kawal drawdown yang agak tinggi sebab aku terambil risk yang tinggi sedikit. Kebaikan trading method yang aku pakai adalah aku boleh kira segala risk, jarak pips, berapa lot dan kawalan margin percentage untuk buat proses recovery. Satu perkara jer la yang aku masih lemah iaitu nak baca carta dan tentukan waktu bila boleh trade high risk atau low risk. Tu yang walaupun aku dah lama duk trading ni, aku masih lagi mempunyai kelemahan yang tersendiri.

Aku adalah peminat blog MoshedFX, baru-baru ni aku terbaca pasal satu artikelnya bertajuk Cara Pengurusan Akaun Sebagai Seorang Full Time Trader. Memang sangat menarik yang telah mencetuskan idea-idea yang bernas untuk aku cuba implementasikan dalam kerjaya trading part time aku ni. MoshedFX sememangnya berada di dalam senarai idola forex trader aku buat masa ni, idea yang dikongsikan dalam blog beliau sememangnya sangat tip-top!

Okaylah, setakat ni jer la dulu coretan aku. Selamat bercuti kepada mereka yang bercuti!

Tiada ulasan:

Tag

2014 (59) 2015 (33) 2016 (27) 2017 (21) 2018 (13) 2013 (11) 2007 (7) 2019 (6) 2020 (4) 2008 (3) 2006 (1) 2021 (1)