MenjadiTrader

Sebuah Blog Mengenai Perjalanan Seorang Pedagang Matawang Online

LightBlog

Khamis, 5 Disember 2013

Hasil Percubaan Pertama dan Kedua

Sepanjang pengalaman aku untuk memahamkan sesuatu perkara, bagi aku tak cukup dengan sekadar membaca sahaja. Aku dulu kat sekolah bukan jenis yang belajar last minit tapi boleh score, selalunya bila aku cuba study last minit dan ambik exam, memang aku kantoi. Ada kawan-kawan aku yang lain (sekarang ni diorang semua kerja hebat-hebat belaka, lawyer, doktor, ahli perniagaan dll) diorang ni jenis yang study last minit tapi boleh score, kiranya macam diorang tak payah nak buat latihan sangat pun tapi diorang boleh cepat pick up dan ingat jadinya diorang boleh jawab dengan jayanya.

Dah merapu apa dah aku ni, apa pun aku dah memulakan langkah aku untuk menjalankan aktiviti trading tu sendiri. Selagi kita tak merasai sendiri, memang kita tak tahu. So ini adalah keputusan trading yang aku telah buat menggunakan akaun live PAMM aku (jenis-jenis akaun ni nanti aku terangkan kemudian):

Trade Session Pertama 
Di atas ni screenshot percubaan pertama aku mengaplikasi apa aku dah belajar daripada Sifu Forex aku hari Sabtu lepas. Aku tak berapa faham sangat pun waktu dalam kelas tu, jadinya aku buat yang terbaik la apa yang dia dah terangkan. Memang aku ikut apa pantang larang yang telah disebut waktu dalam kelas tu. Hasilnya, aku kerugian -1.47. Aku tak pandai sangat nak kira berapa banyak pip-pip ni. Aku tengok benda alah atas tu pun dah pening kepala aku. Mujur aku letak lot paling cinonet, kalau aku letak lot besar memang kantoi la. Aku dah mula faham sikit demi sedikit.

Trade Session Kedua
Screenshot kat atas ni percubaan kedua aku, kalau ikutkan sifu dia kata sehari ada 2 session yang kalau ikut syarat boleh trade, aku kerja siang jadi tak sempat nak trade session siang. Aku trade session malam, kira malam tadi la ni. Tak paham tak paham aku pun, aku cuba jugak la yang terbaik. Kalau korang tengok Stop Loss dengan Take Profit apa pun tak letak, main sebat jer..Hasilnya, aku untung 1.71. Cover la kerugian semalam dan untung 0.24. Jadi la kan?

Aku tak sabar nak tunggu esok ni sebab aku akan join kelas trading live dengan rakan-rakan baru yang aku belum kenal lagi ni. Apa-apa hal pun nanti aku akan share lagi.

Tiada ulasan:

Tag

2014 (59) 2015 (33) 2016 (27) 2017 (21) 2018 (13) 2013 (11) 2007 (7) 2019 (6) 2020 (4) 2008 (3) 2006 (1) 2021 (1)