MenjadiTrader

Sebuah Blog Mengenai Perjalanan Seorang Pedagang Matawang Online

LightBlog

Sabtu, 7 Disember 2013

NFP

NFP atau Non-Farm Payroll kalau 5 tahun lepas waktu aku rajin ikut pasal Forex ni merupakan satu pengumuman yang paling mengujakan Forex trader ni. Benda ni kira dalam subjek Forex Fundamental la sebab kalau Technical Analysis ni dia lebih kepada benda-benda teknikal tapi fundamental ni lebih kepada pemahaman ekonomi. Sebab apa mengujakan sebab bila pengumuman ini dibuat jer, time tu memang kalau tengok carta Forex, price range dia akan jadi gila-gila. So NFP ni akan berlaku setiap bulan pada hari Jumaat. Jadinya kalau nak pips percuma, biasanya orang akan pasang perangkap waktu ni la.

So malam tadi ni aku bersikap berkecuali dengan tak masuk trade langsung hari ni pertamanya sebab aku ada meeting rahsia satu projek kerajaan seharian dalam bengkel dengar taklimat dan sertai diskusi. Keduanya aku agak kecewa kelas live trading aku cancel sebab sifu aku pergi family day pulak kat Langkawi lepas tu tak bagitahu aku (aku pun silap sebab tak pergi tanya awal-awal). Ketiga, aku tido awal pun sebab otak dan badan dah penat. Ni pun aku bangun jugak tengah-tengah malam sebab nak tahu apa yang terjadi. Jadinya apa yang terjadi sebenarnya? Mari kita tengok bersama-sama:

Carta semalam dan hari ni
Okay, kalau kita tengok semalam punya carta lagi gila price range dia berbanding hari ni. Semalam la pun aku kerugian pun, price range (untuk 2 jam jer) semalam bergerak lebih daripada 1000+ pips. Dahsyat kan? Tapi bila NFP yang digembar-gemburkan gila jugak tak sehebat semalam pun sebab bergerak dalam 700+ jer (dalam tempoh 2 jam yang sama dengan semalam). Market pun sebelum-sebelum tu agak mendatar jer. Bagi aku buat masa ni aku tak tengok sangat pun market menaik ke menurun ke sebab aku fokus nak jadi daytrader, setiap hari enter habis jer terus tutup. Cuma bila tengok price bergerak dengan perbezaan tinggi rasa macam tak best pulak tak beraksi. Apa pun at least aku belajar sesuatu dan boleh aku kongsikan benda ni kepada mereka yang tak tahu.

Tiada ulasan:

Tag

2014 (59) 2015 (33) 2016 (27) 2017 (21) 2018 (13) 2013 (11) 2007 (7) 2019 (6) 2020 (4) 2008 (3) 2006 (1) 2021 (1)