MenjadiTrader

Sebuah Blog Mengenai Perjalanan Seorang Pedagang Matawang Online

LightBlog

Isnin, 30 Disember 2013

30 Disember 2013 Update

Makin lama aku duk mengadap Forex ni, makin banyak pulak benda aku terjumpa. Sememangnya dunia Forex ni tersangat la luasnya. Sembang-sembang dengan rakan-rakan yang pernah bergelumang dengan dunia Forex ni, dengar citer memang ramai yang dulu trade sekarang dah tak trade. Agaknya mungkin diorang tak berapa gemar kut nak mengadap laptop tengok graf semua tu.

Apa pun setelah 2 hari bercuti, tibalah masa untuk bekerja semula. Sepanjang weekend lepas, aku duk menelaah bab trading lot sebab nak tengok camner aku nak handle money management. Memandangkan aku ada masa kat ofis, aku kasi test la apa yang aku dah study. Sekali tu, 'disaster happened'. Aku tersilap close position, aku terus dapat -2,390.00 kerugian. Rekod kerugian terbesar aku setakat ni. Aduhhhh..waktu dah close tu, memang aku dah hampir berputus asa dah, aku ingat dah nak burn dah akaun PAMM aku ni sekali dengan wang pertaruhan dalam tu. Terfikir macam-macam lah. Akhirnya dah serabut-serabut tu, aku yakinkan diri aku untuk trade jer lah camner pun, tak payah nak fikir-fikir lagi.

Pulak tu, dah masa nak balik rumah pulak, position masih open lagi tu. Pasrah jer la tinggal open position tu siapkan dulu Stop Loss dgn Target Point. Sampai rumah tengok position dah close dah hit TP. Lega betul..Cover la balik +1,500.00 equiti.

Screenshot aktiviti 30 Disember 2013
Nampak tak terjunam kat graf atas ni, yang tu la tersilap klik terus habis. Kalau tak nak hold dulu position sebab akhirnya dia balik kat price yang memula bukak dulu. Hampeh betul, baru nak cuba recover sikit-sikit dah terjun pulak.Takperlah, cuba jaya lagi.

BTW hari ni aku duk belajar bab investor pulak. Akaun Marathon contest konon boleh la nak dapat hadiah dah lebur sebab Margin Call (MC). Mujur aku tak MC dah akaun USD100 Lite dah lebur. Apa pun, berdasarkan kira-kira aku, total aku belajar pasal Forex ni tak sampai RM1,000 pun lagi. Tu siap dengan duit modal nak test live trade semua tu lagi. Sebelum ni aku pernah pergi satu internet marketing seminar guna Google Adwords, dah la bayar kursus sehari RM1,000 belum masuk USD200++ yang nak kena laburkan untuk run iklan Google, dah berapa dah tu. Kiranya bagi aku belajar Forex ni sebenarnya lebih murah daripada belajar internet marketing.

Cuma tu terpulang pada pilihan masing-masing jer la.

Tiada ulasan:

Tag

2014 (59) 2015 (33) 2016 (27) 2017 (21) 2018 (13) 2013 (11) 2007 (7) 2019 (6) 2020 (4) 2008 (3) 2006 (1) 2021 (1)