MenjadiTrader

Sebuah Blog Mengenai Perjalanan Seorang Pedagang Matawang Online

LightBlog

Ahad, 13 April 2014

Mencuba Broker InstaForex

Aku ni bukan jenis yang kalau guna satu brand aku akan terus guna brand tu jer. Aku tak suka sangat terikat dengan cara tu. Walaupun sebenarnya kadang-kadang tu adalah lebih baik kita setia dengan yang satu, tapi untuk setia dengan yang satu tu kita kena membuka mata melihat pilihan-pilihan lain supaya kita lebih menghargai pilihan yang kita dah buat tu.

Setelah 2 minggu cuba menghubungi wakil Instaforex yang katanya ada ofis berdekatan dengan ofis aku tapi takde jawapan, aku akhirnya berwhatsapp dan dapat jawapan daripada wakil tu. Tujuan asal aku sebenarnya nak masuk kelas Forex diorang (aku ni memang daripada dulu sampai sekarang seminar junkies, aku suka duk pergi dengar seminar, webinar sebab aku suka nak tahu benda-benda baru). Kelas diorang pulak aku baru jer bulan lepas terlepas. Ofis diorang pulak dah pindah kat KL sana (Ofis aku kat Seri Kembangan). Bila aku dapat tahu yang untuk masuk kelas diorang, kena depo sekurang-kurangnya USD500. Terus aku tak jadi la nak register kelas diorang tapi aku tetap bukak akaun la sebab aku perlu tahu apa bezanya broker InstaForex yang digembar-gemburkan hebat ni.

Apa pun aku tetap bukak akaun standard dengan InstaForex ni hari Rabu lepas (aku tak tahu aku register under affiliate siapa, mungkin IB Insta tu la kut). Aku bukak akaun standard sebab akaun Eurica (takde spread tapi ada cas komisyen) aku tengok cam pelik dan lagi tak paham jer.

So macam ni ler rupanya client cabinet InstaForex:

Akaun InstaForex aku
Kalau korang tengok screenshot kat atas, memang aku dah start trade dah pun. Modal aku USD20 jer. Deposit rate kalau local depo agak tinggi sikit dari LiteForex, Depo 1 USD= RM3.60, Withdraw 1USD=RM3.25 tapi setakat USD20 berapa la sangat. Apa pun, aku guna Neteller untuk depo sebab aku ada plan lain untuk projek ni sebenarnya. Tu aku share kemudian lah. Bagusnya team InstaForex ni lepas jer aku register diorang kol aku untuk introducekan diri diorang tanya khabar semua. Aku register XM hari tu ada jugak, siap ada akaun manager lagi sedia memberikan bantuan. LiteForex aku register dulu takde pulak orang kol aku, aku jumpa sifu aku baru la aku kenal sikit-sikit staf diorang kat Malaysia ni. Cumanya kalau kol selalu-selalu sangat (nak mintak depo ler tu selalunya) naik menyampah pulak macam telemarketer duk kol-kol nak jual barang/membership/insuran tu. Apa pun, masing-masing ada kelebihan dan cara kerja masing-masing.

Cukup la cerita perbandingan ni. Kita sambung kembali dengan akaun trading InstaForex. Akaun standard yang aku register aku pilih yang ada 5 decimal (boleh pilih yang 4 kalau malas nak tengok 5 ni panjang sangat). Rupa-rupanya spread untuk trading memang dah fixed, takde yang floating. Contoh macam aku yang trade GBP/USD sahaja (buat masa ni), spread dia untuk 5 decimal price adalah 30. Bagi aku kira okaylah, kalau floating spread untuk GU di LiteForex pun antara 15-30 bergantung pada masa, selalunya 20-25 camtu la. Bagi aku yang trade kecil-kecilan ni berapa la sangat.

Akaun verification pulak rupanya optional. Aku tak pasti apa kelebihan bila akaun dah verify sebab berdasarkan apa yang aku faham, even kalau tak verify lagi pun boleh jer nak trading. Kalau LiteForex kalau tak full verify, tak boleh bukak akaum PAMM langsung.

Aku dah trading 2 hari, baru aku perasan rupanya aku boleh claim bonus 30%. Kena buat manual rupanya. Kalau broker XM automatik 30% bonus, broker LiteFX pulak automatik 30% untuk akaun lite sahaja. So daripada USD20 aku dah meningkat equiti jadi USD26. So total equiti aku campur untung trade sampai jumaat lepas dah jadi USD30.

Aku cam kagum sekejap bila aku nampak ni:

Senarai server InstaForex
Punya la banyak server trading InstaForex ni. Aku belum alami lagi requote atau busy ke sebab baru 3 hari trade tapi memang trading order cukup pantas.

Komen aku cuma pada login jer la, kena login guna trading akaun number dan password. Bila dah lebih 5 minit nak kena login balik semula. Leceh sebab aku dah terbiasa bila dah login malas nak relogin balik biar jer terbukak. Lepas tu akaun management dia lain sikit, mungkin aku belum biasa lagi.

Tu jer la untuk review aku menggunakan broker InstaForex. Ada banyak lagi aku boleh tulis tapi aku simpan untuk lain kali lah. Masih lagi cuba PAMM system dengan ForexCopy. Boleh tengok performance trade aku tanpa censored di widget bawah ni:


Okaylah, aku nak eksperimen benda lain pulak.

1 ulasan:

Unknown berkata...

Terima kasih diatas review anda.

Tag

2014 (59) 2015 (33) 2016 (27) 2017 (21) 2018 (13) 2013 (11) 2007 (7) 2019 (6) 2020 (4) 2008 (3) 2006 (1) 2021 (1)