MenjadiTrader

Sebuah Blog Mengenai Perjalanan Seorang Pedagang Matawang Online

LightBlog

Ahad, 20 April 2014

Update Trade Minggu Ke-3 April 2014

Untuk minggu ke-3 ni, aku hanya buat 2 entri trading plan jer. Satu daripadanya rugi, lagi satu pun rugi jugak dengan floating sambung ke minggu depan. Trading plan aku sepatutnya buat setiap hari tapi aku tak rasa macam nak memperbanyakkan risk aku pulak jadi cukup la 2 entri untuk minggu ke-3 ni. Apa boleh buat, bila waktu rugi kita kena terima jer la, hari tak selalu cerah, kadang-kadang hujan ribut, banjir dan sebagainya:

PAMM Account 128869 JayDee
Kalau kita tengok di atas, dah masuk 2 minggu aku rugi ni. Aku cuma trade currency GBP/USD jer sebab aku memang dah calculate cukup-cukup jer margin untuk trading plan aku. GBP/USD dikatakan akan naik (aku takde masa nak buat analisis sendiri, lagipun buat apa nak buat analisis sendiri kalau orang lain boleh buatkan untuk kita, macam la kita ni full time nak baca semua info pasal kewangan bagai tu..betul tak?) tetapi even penganalisis pakar pun boleh silap, apatah lagi kita ni yang tak belajar pasal ekonomi dunia.

Jadinya keuntungan USD1,566.49 bulan lepas telah pun dihakis oleh kerugian sepanjang 3 minggu ni. Performance return rate aku pun dah jatuh -8.81% untuk bulan ni, ranking aku kat PAMM Live Monitoring (Monthly tab) pun jatuh jugak:

JayDee 128869 ranking nombor 49 daripada 310
Aku sengaja letak Superb Trader punya ranking sekali sebab dia pun PAMM Manager dari Malaysia yang aku tahu. Aku jugak sebenarnya adalah salah seorang peminat Superb Trader sebab dia ni antara otai forex di Malaysia yang aku respek. Nak banding dengan aku yang baru 5 bulan berkecimpung dalam forex ni, Superb Trader ni dah 8 tahun dalam industri ini. Korang tengok la berapa beza dia punya modal, aku punya modal dah tinggal USD44.65 jer, dia punya modal USD1000 lebih siap dah ada investor letak berapa puluh ribu tu. Aku suka dia punya FB post sebab nasihat-nasihat dia agak realistik. Kalau orang lain semuanya duk citer diri hebat bagai tapi realiti sebenarnya disembunyikan. Aku mungkin satu hari nanti akan bersua muka dengan Superb Trader ni sebab komuniti forex kat Malaysia ni bukannya besar mana pun.

Apa pun, aku terbaca yang forex ni merupakan 'Level playing game' maksudnya takde istilah orang handal dan semua orang berpeluang untuk berada di atas. Jadinya walaupun ranking aku berada di atas member senegara aku, aku mungkin boleh naik atau turun bila-bila masa jer. Cuma yang penting kat sini, apa aku dah belajar adalah bila kita mengamalkan planning dan disiplin, takkan muncul lagi istilah 'margin call' ataupun MC. Aku dah pernah alami MC ni sekali bulan Disember 2013 sebanyak USD100 dan aku tak nak alaminya sekali lagi. Sakit hati woo RM330 hilang macam tu sahaja, tapi time rugi la kita belajar untuk menghargai penat lelah kita kumpul duit tu..haha..

Disebabkan akaun PAMM aku rugi, akaun Lite aku pun rugi jugak:

Akaun Lite
Just nak share jer la, bulan lepas aku depo USD100 so dapat bonus 40% menjadikan equiti aku USD14,000 sen. Aku cuba trading plan aku guna currency lain, terus rugi sebab ciri-ciri currency pair tu lain. Bulan ni aku kena recover balik la kerugian USD13 bulan lepas. Ada lagi USD7 nak kena recover untuk pulang modal. Kena sentiasa bezakan antara working capital (modal) dan profit. ROI bisnes-bisnes biasa pun dalam 10%-30% jer sebulan jadinya jangan la nak expect 100% return dalam masa sebulan dalam forex ni (walaupun boleh buat).

Aku ada lagi 2 akaun lain guna broker lain yang aku trade jugak menggunakan teknik yang sama (return rate tinggi sikit tapi tu pun sebab modal kecik giler USD10 hahaha). At least aku takde la tertumpu kepada 1 akaun semata-mata. Itu yang menariknya pasal forex ni, kita boleh scale up or down bergantung kepada kita punya plan, tapi kena ada plan la. Kalau trading takde plan tu macam kita pergi kedai mesin kuda 20 sen la yang kita masuk bawak RM10, kat dalam tu kita untung sekejap 100% dapat RM20 lepas tu dua jam lepas tu habis terus RM20 tu tinggal kosong bila keluar. Tu mujur contoh aku bagi RM10 jer, kalau RM1000? Apa pun tak boleh.

Apa aku dah merepek da..kita tengok pulak minggu depan nanti ye?

Tiada ulasan:

Tag

2014 (59) 2015 (33) 2016 (27) 2017 (21) 2018 (13) 2013 (11) 2007 (7) 2019 (6) 2020 (4) 2008 (3) 2006 (1) 2021 (1)