MenjadiTrader

Sebuah Blog Mengenai Perjalanan Seorang Pedagang Matawang Online

LightBlog

Sabtu, 7 Jun 2014

Update Trade Minggu Pertama Jun 2014

Berakhirnya akaun PAMM JayDee maka tibalah giliran untuk akaun MenjadiTrader 144842 pula. Sebelum ini aku duk banyak testing sana testing sini, guna 3 broker sekaligus, trade sampai 6 akaun sekaligus. Disebabkan aku ni cuma part time trader dan masa aku terhad, aku akhirnya terpaksa akur dengan hanya trade di satu broker sahaja iaitu di LiteForex bagi memudahkan trading aktiviti aku. Seperti mana yang aku pernah bagitahu, aku memang takde masa nak buat analisis teknikal atau fundamental jadinya aku gunakan tools yang LiteForex dah provide dan guna satu excel khas untuk buat pending order entri pada waktu-waktu tertentu dan bila dah siap buat semua tu, aku cuma monitor pergerakan market menggunakan tablet Android Nexus 7 aku jer. Seperti biasa, bila dah entri cuma TP jer boleh adjust, Stop Loss dan lot size takleh ubah. Setiap trade entri plan punya risiko cuma 3%-6% daripada total equiti dengan risk to reward ratio 1:2. Ada lagi faktor lain yang diambil kira tapi kalau aku cerita dalam blog post ni mesti susah nak paham punya, kena jumpa face to face tunjuk dan cerita baru boleh paham. Lagi satu aku tak ambil kira berapa pips dapat pun sebab kalau dapat pips banyak tapi lot kecik, sikit jer profitnya. Better ignore jer pips tu fokus pada berapa USD yang dapat lagi bagus.

Banyak pulak rahsia aku dah tercerita hahaha..cumanya trading style aku bukan jenis nak dapat 100% return dalam masa sebulan atau seminggu. 100% memerlukan risiko full margin yang aku sememangnya tak suka sebab boleh menyebabkan jantung berdegup dengan kencang bila arah entri bergerak bertentangan arah. Kalau tak tahu nak kira full margin tu macam mana, aku ada excel sheet yang bila korang masukkan harga entri, range, leverage, SL dan TP, korang boleh tahu sejauh mana akaun korang tu boleh pergi. Kalau nak, aku takkan bagi free punya, korang kena register akaun LiteForex bawah akaun affiliate aku dulu baru aku boleh bagi free template excel tu. Tu pun kalau korang berminat la, aku ni part time trader jer bukan full time jadi sumber pendapatan aku yang utama masih lagi pada kerjaya lain bukan daripada trading forex ni.

Panjang pulak celoteh aku kali ni. Okay, macam biasa ni trading result aku untuk minggu pertama bulan Jun 2014:
Akaun PAMM MenjadiTrader 144842
Syukur minggu pertama Jun 2014 ni aku tak mengalami sebarang loss tapi semuanya positif walaupun NFP hari Jumaat carta takde gerak banyak pun. Profit tu profit jugak tapi kena ambil kira loss bulan lepas jugak. Aku ada lebih 1,500 lebih lagi untuk recover kerugian bulan sebelum ini. Jadinya takde apa nak dibanggakan sangat. Aku duk follow jugak FB post orang duk tunjuk profit trading sana-sini tapi aku yakin mesti diorang sorokkan akaun-akaun diorang yang rugi sebab sapa nak tengok kerugian, mesti la mau tunjuk yang indah-indah belaka sebab nak tarik perhatian orang ramai kan? Sebenarnya mana-mana bisnes pun sama jer, indah khabar dari rupa. Bila dah terjebak dalam bisnes tu, baru la tahu dia punya susah senang nak harung semua dugaan yang mendatang. Forex trading ni pun sama jer. Pilihan terletak di jari yang meletakkan entri trading sama ada nak ambil risiko rendah atau tinggi.

Okaylah, kang ntah hapa benda lagi aku merepek. 2.49% return rate ranpa loss dalam minggu pertama bulan Jun 2014 ni kira pencapaian yang agak cemerlang bagi aku so aku nak celebrate dengan makan nasi kenduri kat dapur rumah mertua aku ni. Adiosss!!

Tiada ulasan:

Tag

2014 (59) 2015 (33) 2016 (27) 2017 (21) 2018 (13) 2013 (11) 2007 (7) 2019 (6) 2020 (4) 2008 (3) 2006 (1) 2021 (1)