MenjadiTrader

Sebuah Blog Mengenai Perjalanan Seorang Pedagang Matawang Online

LightBlog

Ahad, 29 Jun 2014

Update Trade Minggu Keempat Jun 2014

Minggu yang baru habis ni merupakan minggu ke-4 bulan Jun dan boleh dikatakan minggu terakhir pun sebab Isnin cuma sehari jer tinggal sebelum masuk bulan Julai. Mari kita lihat perkembangan akaun trading aku baru-baru ni:

Akaun PAMM MenjadiTrader 144842
Hari Isnin dengan Selasa (23 dan 24 Jun) memang takde sebarang entri aku yang close sebab market currency yang aku masuk takde banyak pergerakan dan aku memang tak boleh nak close kan memandangkan floating negatif. Hari Rabu baru la dapat betul-betul close entri dan buat entri baru. Minggu lepas lagi banyak profit sebenarnya. Aku duk fikir nak naikkan jumlah lot entri aku sebab aku tengok macam profit tak berapa banyak boleh cekau dengan range price yang ada sekarang ni, tapi bila fikir balik bila aku naikkan lot entri, aku dah tambah risiko trade aku dan kalau tak kena gaya kalau hit stop loss, lagi banyak aku akan rugi. Mungkin aku boleh try guna akaun khas berani mati sebab dalam Forex trading ni, apa sahaja kemungkinan boleh berlaku pada bila-bila masa aje jadi kena pandai-pandai manage risiko trading ni. Dah bertrading lebih 6 bulan ni apa aku nampak adalah sebagai trading ni merupakan salah satu daripada aktiviti sahaja, banyak faktor lain yang perlu diambil kira. Lebih kurang macam membina kerjaya jugak. Balik pada ulasan trading aku tadi, overall sekarang ni aku dah ada untung bulan ini bagi meneruskan lagi proses recovery yang masih panjang ni.

Masih jauh lagi perjalanan akaun trading PAMM ni sebab fokus aku adalah long term dan bukannya short term. Kita kena fikir cara bank ataupun investment firm berfikir, diorang diversify portfolio diorang dalam pelbagai jenis instrumen. Macam-macam ada, ada stock, bond, derivatives, index, properties dan macam-macam nama yang aku pun tak pernah dengar tapi matlamat diorang adalah survival dan long term growth. Buat apa nak untung cepat tapi rugi pun cepat, betul tak? Kita ambil contoh paling mudah, akaun simpanan Savings Akaun-i Bank Rakyat (antara bank yang bagi kadar hibah yang paling tinggi) sebagai contoh la kan? Kita simpan RM10,000 takde usik apa-apa, bila cukup setahun Bank Rakyat akan memberikan hibah sebanyak 1% jadi mari kita calculate (RM10,000 x 0.01 = RM100 setahun ataupun RM8,33 sebulan). Takde buat apa-apa goyang kaki boleh dapat RM100, best kan? Cuba bayangkan kalau ada RM100,000 ataupun RM500,000? Lagi banyak kita simpan, lagi tinggi kadar faedah dia (RM100k dan ke atas dia bagi 3% per annum) Menarik tak? Ni contoh paling cikai la, kalau nak lagi menarik sebenarnya kena guna ASB la. Tapi konsepnya mungkin lebih kurang sama la kalau financial planning ni. Apa pun, setiap yang aku dah mention kat atas ni tetap ada risikonya. Sebab tu wujudnya PIDM dan insurans bagi melindungi aset-aset ini dari segi kewangan.

Stail trading yang aku pilih sekarang ni tak menjejaskan kerjaya harian aku dan juga tak menjejaskan masa aku bersama keluarga (nak keluar makan la, shopping, pergi jalan dll). Itu sebenarnya apa yang tidak diajarkan dalam sebarang kelas atau kursus sebab itu semua perlu dilalui oleh diri kita sendiri dan disesuaikan dan ini semua memerlukan masa. Cuma yang penting perlu ada adalah disiplin masa sebab dalam trading, timing itu penting dan kalau kita terlepas kita perlu menunggu peluang lain pulak yang kita tak tahu bila akan datang.

Okaylah, selamat berpuasa aku ucapkan kepada yang berpuasa!

Tiada ulasan:

Tag

2014 (59) 2015 (33) 2016 (27) 2017 (21) 2018 (13) 2013 (11) 2007 (7) 2019 (6) 2020 (4) 2008 (3) 2006 (1) 2021 (1)