MenjadiTrader

Sebuah Blog Mengenai Perjalanan Seorang Pedagang Matawang Online

LightBlog

Ahad, 14 Disember 2014

Update Trade Minggu Kedua Disember 2014

Aku berada di dalam bilik hotel Colmar Tropicale di Bukit Tinggi ketika blog post ini ditulis. Baru je habis menghadiri Gala Dinner XM kat The Chateau. Rupanya tempat event dengan hotel sebelah jer pun. Dulu time belum kahwin atau zaman belum ada anak banyak benda boleh je boleh siapkan tapi malas. Sekarang ni, anak dah dua orang lagi terkehel nak buat apa-apa sebab kena utamakan anak dulu baru boleh fokus kepada buat kerja lain. Aku akan update pasal Gala Dinner XM di blog post lain jadinya mari kita lihat prestasi trading bagi minggu ke-2 bulan Disember 2014:

Akaun PAMM MenjadiTrader 144842
Akaun PAMM MenjadiTrader 144842 MQL5
Buat kali pertamanya di bulan Disember ini trading setup aku akhirnya terkena stop loss. Market berada dalam keadaan correction dan ranging untuk EURUSD dan GBPUSD sepanjang minggu ke-2 ni. Dengar kata big trader dah mula cuti jadinya volume trading kurang, dengar ceritalah, bukannya aku tahu sangat pun..haha..

Beza antara entri pertama dengan stop loss adalah 200 pips dan entri setup aku adalah SELL untuk EURUSD. 200 pips price naik dalam tempoh 3 hari tu. Walaupun terkena stop loss, aku berjaya jugak recover loss tu pada hari-hari terakhir trading mingguan. Nampak tak kat graf atas tu ada sedikit ke bawah kat hujung sekali tu. Macam mana aku recover? Aku ada guna teknik hedging sikit tapi aku dah siap-siap calculate risk dan profit la guna Excel, sebenarnya simple jer tapi memerlukan latihan mental la sikit. Kalau mental tak berapa stabil memang agak susah sikit sebenarnya nak berkesan tapi sekurangnya-kurangnya risk factor kita dah clearkan awal-awal jadinya tak sepatutnya jadi masalah. Jadinya itulah realiti forex trading ni. Memang minggu lepas untung tu kira macam bekalan sikit la untuk menempuh minggu-minggu seterusnya.

PAMM Investment Demo

PAMM Investment Demo Accounts MenjadiTrader vs Melaka LFx
(Start Date: 1/11/2014 - Current date:14/12/2014)
Akaun Demo PAMM MenjadiTrader dengan equiti USD100 telah meningkat sebanyak 5 sen berbanding minggu lepas. Sikit je kan? Tapi bila tengok equiti USD1 juta, mak ai..seribu US Dollar lebih jugak naik. Member kita Melaka LFX telah mengalami kemerosotan yang agak ketara. Aku tak nak komen lebih-lebih la, karang aku komen orang punya last-last aku punya pulak yang jadi lagi teruk. Jadinya anda boleh nilaikan sendiri la ye?

MQL5 MenjadiTrader

Akaun Public MQL5 MenjadiTrader
Makin banyak pulak akaun public aku ni. Paling aku hairan adalah akaun MenjadiTrader InstaForex, aku rasa macam aku MC akaun ni tapi ntah kenapa yang transaction MC aku tu boleh hilang dan tiba-tiba ada growth sebanyak 75%. Pelik betul lah. Minggu ke-2 ni ada beberapa akaun aku dah terkena stop loss tapi aku tak sempat nak buat recovery plan. Itulah kelemahan bila trading banyak sangat akaun, fokus cepat lari. Hanya akaun MenjadiTrader Lite aje yang ada profit sebab timing entri setup aku menjadi. Timing ni bukannya apa pun, aku terlewat buat trading plan sehari jer pun. Trading plan hampir sama macam je pun macam hari sebelumnya cuma entri time jer berbeza dan itu pun dah boleh memberikan kesan yang ketara. Menarik kan trading Forex ni?

Mini Contest PFT

Akaun GAFX aku untuk mini contest PFT jatuh sebanyak 14% tu. Boleh terkena stop loss la pulak. Memang aku ni tak cukup kental la nak guna akaun mini dengan kontrak saiz 100,000 untuk currency pair. Leverage rendah tu satu hal lagi sebab equiti pun kecik. Tengok pulak ranking leader dah cecah USD600 lebih lepas tu tinggal 2 minggu je lagi nak tamat contest, memang jangan mimpi la aku yang trading kura-kura ni nak menang. Aku rasa lebih baik aku cuba dapatkan untung sikit lepas tu habis competition aku withdraw jer la modal aku tu. Buat modal MenjadiTrader InstaForex yang link dengan PAMM pun ada jugak potensinya tu...huhu..

Okaylah, aku nak tido dulu di atas katil king saiz di Hotel Colmar Tropicale ni. RM330 woo atau bersamaan dengan USD100 (rate LiteForex) satu malam dengan breakfast sekali yang aku bayar guna duit untung trading..chewah (walhal duit pusing-pusing sama jer)..Selamat berhujung minggu!

Tiada ulasan:

Tag

2014 (59) 2015 (33) 2016 (27) 2017 (21) 2018 (13) 2013 (11) 2007 (7) 2019 (6) 2020 (4) 2008 (3) 2006 (1) 2021 (1)