MenjadiTrader

Sebuah Blog Mengenai Perjalanan Seorang Pedagang Matawang Online

LightBlog

Sabtu, 4 Oktober 2014

Menghadiri Kelas Forex Percuma XM di Ara Damansara

Dulu-dulu waktu aku habis belajar dari UiTM, aku menjadi seorang seminar junkies yang tegar. Setiap seminar yang diiklankan di suratkhabar yang melibatkan 'cara menjadi kaya' (free seminar la) aku akan attend. Biasanya seminar free tu adalah pitch kepada seminar yang lebih tinggi harganya. Contohnya RM5,000 untuk seminar full 3 hari. Aku akhirnya join jugaklah satu seminar yang full tu tapi aku bayar dengan cara aku kerja dengan syarikat yang anjurkan seminar tu. Akhirnya aku dapati bahawa tiada jalan pintas nak jadi kaya ni dan setiap tindakan ada kesan dan akibatnya. Tapi tu cerita lama la, kalau bab forex pulak kali last aku pergi kelas/seminar ni adalah pada bulan Januari lepas. Selepas tu aku hanya attend webinar jer. Kelas/Seminar/Webinar ni penting untuk kita pelajari atau boleh dijadikan pemangkin untuk mencetuskan idea dalam memperbaiki tahap serta mutu persembahan dalam tindakan kita, kalau dalam konteks blog ni seharusnya pelan tindakan trading lah.

Jadinya pada hari Isnin lepas aku pergi ke kelas Forex yang dianjurkan oleh broker XM. Pertama kali aku menjejakkan  kaki di Ara Damansara, area situ memang didiami oleh golongan mid-range income dan sewa ofis tempat tu yang aku check dalam RM3,500 sebulan untuk 1,450 sq ft. Kalau setahun jer overhead ofis dah RM42,000 tu belum termasuk staf XM yang aku tengok macam ramai tu terdiri daripada warga luar negara. Walaupun Forex ni bukan bisnes yang mainstream di Malaysia tapi diorang ni dah boleh buat establishment yang mantap kira bagi aku boleh tahan la.

Kelas Forex Fibonacci Percuma XM
Aku orang pertama yang sampai ke kelas, sifu pun tak sampai. Aku respect betul sifu tu sebab dia interview aku dulu sebelum dia mulakan kelas. Aku pulak jenis yang tak berapa nak expose kan apa aku tahu dengan orang yang aku baru kenal. Kelas pun bermula dengan pencerahan mengenai satu teknik ringkas mengenai Fibonacci retracement. Memang sangat menarik dan aku akan cuba untuk aplikasikan dalam trading plan aku. Kalau sebelum ni aku cuma nampak graf tu dari segi price action naik turun, hasil daripada kelas ni aku dah boleh nampak macam mana pergerakan harga tu biasanya akan mengikuti satu corak yang akan mematuhi perkiraan fibonacci. Memang sangat takjub.

Apa pun, setakat belajar je tak berguna jugak, nak kena praktis dan sentiasa mengulangkaji baru akan nampak hasilnya. Itu cabaran paling utama bila dah tahu sesuatu teknik ni. Satu perkara jer la yang masih boleh diperbaiki, sebenarnya apa aku nampak adalah bila trader-trader baru mula nak berkecimpung ni, satu subjek yang paling tidak berapa dipedulikan sangat adalah money management. Subjek ni kurang digemari sebab bila dah nampak peluang untuk untung lebih, memang lot gajah akan digunapakai tanpa mengambilkira risiko kalau price bergerak sebaliknya. Itu yang jadi isu asyik-asyik akaun MC dan selalu depo. Dalam perjalanan aku sebagai seorang trader, aku hanya pernah MC  2 kali je setakat ni, pertama kali sebab percayakan EA, kedua waktu aku trade guna maksimum leverage 1:1000 dengan modal yang terlalu kecil (USD20). Selepas daripada tu aku dah boleh kawal semua untung rugi disebabkan aku gunakan trading plan yang diikuti dengan disiplin yang ketat.

Macam dah mengarut dah aku ni. Aku keluar daripada kelas tu pukul 10pm lebih, terus balik rumah dan jadi friend dengan sifu kelas tu di FB. Satu pengalaman yang menarik. Minggu depan ni ada banyak event lagi yang berkaitan dengan forex yang aku akan sertai, aku akan laporkan semuanya di blog ni. Nantikannya...

Tiada ulasan:

Tag

2014 (59) 2015 (33) 2016 (27) 2017 (21) 2018 (13) 2013 (11) 2007 (7) 2019 (6) 2020 (4) 2008 (3) 2006 (1) 2021 (1)