MenjadiTrader

Sebuah Blog Mengenai Perjalanan Seorang Pedagang Matawang Online

LightBlog

Rabu, 1 Oktober 2014

Keputusan Penuh Akaun MenjadiTrader 144842 Bulan September 2014

Bulan September 2014 merupakan pencapaian trading aku yang paling cemerlang setakat ini, Alhamdulillah:

Akaun PAMM MenjadiTrader 144842
Hanya satu hari je yang ada loss iaitu pada 16 September ataupun pada cuti Hari Malaysia hari tu. Kalau guna MQL5 punya tools, kita boleh tengok sejarah yang sebelum-sebelum ni:

MenjadiTrader PAMM 144842 MQL5
Bila tengok carta kat atas ni, rasa takut pun ada jugak. Macam kita panjat bukit la, bila kita sampai ke puncak, mesti la kita nak turun balik tapi yg paling risau sekali adalah takut jatuh terjunam. Nampak tak yang ada tersadung sikit tu, itu disebabkan oleh yang loss 1 hari tu la. Aku sebenarnya tak nak nampak cemerlang sangat sebab bila kita ni nombor satu, memang semua orang akan pandang tinggi kagum semua bagai tapi bila gagal, mana nak letak muka kan?

Sebelum-sebelum ni aku ada cerita pasal akaun-akaun aku yang lain kan? Lebih kurang sama la grafnya sebab entri pun sebijik sama pun cuma risiko lebih. Disebabkan risiko lebih, makanya pulangan pun lebih jugak la. Dalam forex ni prinsip jer senang jer, 'makin tinggi risiko makin tinggilah pulangan', tak perlulah nak pertikaikan hal ni sebab itulah hakikatnya yang sebenar. Kalau hati kering boleh je nak hentak full margin, tapi hati aku tak cukup kering lagi sebab tahu kesusahan nak dapatkan duit hasil titik peluh sendiri.

Aku duk ikuti perkembangan isu yang melanda dunia forex tanah air minggu lepas iaitu pasal kelas Forex yang berharga RM40,000. Macam tak logik pun ada jugak sebab sapa yang nak masuk kelas yang mahal macam tu. Namun begitu, aku kerja dalam bidang sales dan marketing dan aku dah tengok macam-macam benda yang dijual dan terjual. Memang tak mustahil pun kalau ada orang nak join kelas tu dengan harga yang melampau tu asalkan ada orang yang nak membayarnya. Secara peribadi, ada baiknya kalau guna RM40,000 tu untuk trading.

Untuk akaun-akaun aku yang lain korang bolehlah tengok di MQL5. Aku memang takde censor-censor pun. Beginilah realiti serta kisah seorang trader picisan separuh masa.

Tiada ulasan:

Tag

2014 (59) 2015 (33) 2016 (27) 2017 (21) 2018 (13) 2013 (11) 2007 (7) 2019 (6) 2020 (4) 2008 (3) 2006 (1) 2021 (1)